22 oktober 2024 - Bekendmaking Algemeen Directeur betreffende de installatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst

De Algemeen Directeur staat in voor de bekendmaking van het aantal te verdelen BCSD-leden (leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst).

Bij besluit van 24 juni 2024 stelde de Vlaamse Regering per gemeente het aantal te verkiezen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst vast. Voor Brakel werd dit aantal vastgesteld op 8.

Artikel 91 van het DLB over het lokaal bestuur bepaalt hoe de zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden verdeeld over de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen.

Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat wordt toegewezen aan de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, wordt bepaald naar verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst binnen de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt.

De raad voor maatschappelijk welzijn (OCMW-raad) kiest de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

De mogelijkheid bestaat dat meerdere lijsten ervoor kiezen om zich met elkaar te verbinden. Zij worden dan in de berekening van het aantal zetels als één lijst beschouwd. Die verklaring van lijstenverbinding wordt aan de algemeen directeur overhandigd uiterlijk twee werkdagen voor de uiterste dag waarop de voordrachtsakten zelf ingediend kunnen worden aan de algemeen directeur.

Elke lijst (of groep van lijsten) kan een bepaald aantal kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers voordragen. Pas na de bekendmaking door de algemeen directeur van het aantal te verdelen BCSD-leden per lijst, is men als lijst (of groep van lijsten) zeker over hoeveel leden je mag voordragen.

Uiterlijk de dag na de uiterste datum om een verklaring van lijstverbinding in te dienen, maakt de algemeen directeur op de gemeentelijke webstek bekend hoeveel zetels van het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de verschillende lijsten (of groepen van lijsten) toekomen.
De periode tussen de bekendmaking van het aantal BCSD-leden dat elke fractie kan voordragen en de dag dat de akte ingediend moet worden, is bijzonder krap! In sommige gevallen rest er dan maar één dag om de akte in te vullen, handtekeningen te verzamelen en de akte in te dienen.

22 oktober 2024 - Bericht door Algemeen Directeur inzake het voltooien van het initiatiefrecht na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. Indienen van een gezamenlijke voordracht van 4 kandidaat-schepenen

Op datum van 22 oktober 2024, werd door de heer Alexander De Croo, die de actuele houder van het initiatiefrecht was na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, een gezamenlijke voordracht van de kandidaat-schepenen ingediend bij de algemeen directeur. Dit gebeurde in toepassing van artikel 43,§1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Hiervan werd een ontvangstbewijs gegeven.
Hiermee is het initiatiefrecht van de heer Alexander De Croo voltooid. Dit initiatiefrecht kan voortaan niet meer uitgeoefend worden door de andere personen die op het formulier G86, zoals gepubliceerd op deze website op 13 oktober 2024, waren opgesomd.
De ingediende akte van gezamenlijke voordracht van 4 kandidaat-schepenen wordt voorgelegd op de installatievergadering.

14 oktober 2024 tem 28 oktober 2024 - Bekendmaking Algemeen Directeur betreffende start initiatiefrecht op dag na opmaak PV Verkiezingen

De algemeen directeur zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is wie het initiatiefrecht uitoefent, wanneer het initiatiefrecht is geëindigd of wanneer het initiatiefrecht overgaat.

Klik hier (zie hieronder) voor meer informatie over het initiatiefrecht.

Initiatiefrecht en aanwijzing burgemeester | Vlaanderen.be

Bij het proces-verbaal van het hoofdbureau van de verkiezingen is een bijlage opgenomen (formulier G86), waarin is aangegeven in welke volgorde de lijsten aan bod komen voor de uitoefening van het initiatiefrecht en wie van die lijst het recht uitoefent. De algemeen directeur publiceert die bijlage op de webtoepassing van de gemeente

De algemeen directeur publiceert de bijlage en communiceert duidelijk op de webtoepassing wie het initiatiefrecht als eerste uitoefent.

De algemeen directeur maakt de volgende elementen, nadat ze zich hebben voorgedaan, onmiddellijk bekend op de webtoepassing van de gemeente, waarna het initiatiefrecht eindigt of overgaat:
1°de indiening van een gezamenlijke akte van voordracht door de houder van het initiatiefrecht;
2°het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht op de derde dag voor de installatievergadering;
3°de uitputting van het initiatiefrecht door alle houders van het initiatiefrecht;
4°de indiening van een verklaring van afstand;
5°het ontbreken van een gezamenlijke akte van voordracht, ingediend door de houder van het initiatiefrecht, na het verstrijken van een periode van veertien dagen

In de situaties, vermeld in 1° tot en met 3°, betekent de publicatie van de formele handeling op de webtoepassing van de gemeente het einde van het initiatiefrecht.
In de situaties, vermeld in 4° en 5°, meldt de publicatie de overgang van het initiatiefrecht. Het initiatiefrecht van de volgende start op de dag na het feit dat de overgang betekent.

Klik hier voor de bijlage (formulier G86) bij het proces-verbaal van het hoofdbureau.

Het proces-verbaal werd opgesteld op zondag 13 oktober 2024.

Dit betekent dat het initiatiefrecht start om maandag 14 oktober 2024 en uiterlijk een einde neemt op maandag 28 oktober 2024.

Het initiatiefrecht komt toe aan de “stemmenkampioen” van de “grootste lijst”. In casu is de grootste lijst Open Vld en komt het initiatiefrecht toe aan Alexander De Croo.

13 oktober 2024 - Ondertekening van het proces-verbaal van de verkiezingen

Op zondag 13 oktober 2024 werd het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau (stemming op papier) opgesteld door voorzitter Pieter De Backer, ondertekend overgemaakt aan de algemeen directeur.

Klik hier voor het proces-verbaal. 

4 oktober 2024 - Debat lijsttrekkers

5 september 2024 – Webinar installatievergadering

Op donderdag 5 september is er vanuit Vlaanderen een webinar over de installatie van de lokale bestuursorganen na de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024. Dit webinar is gericht op politieke partijen, fracties, kandidaten en iedereen die geïnteresseerd is in de installatie van de lokale bestuursorganen.

Tijdens het webinar is er een toelichting bij alle relevante aspecten die verband houden met de installatie van de nieuwe bestuursorganen. Er wordt dieper ingaan op de volgende topics:

  • het initiatiefrecht: wat is het, wie krijgt het en waartoe kan het leiden?
  • de bijeenroeping en datum van de installatievergadering
  • de agenda van de installatievergadering
  • de onverenigbaarheden
  • de mogelijkheid om als gezamenlijke lijst in twee fracties te splitsen en de gevolgen daarvan
  • de vaststelling en het belang van de fractiegrootte
  • de indiening van de akte van voordracht voor de voorzitter van de gemeenteraad, de schepenen, de voorzitter en de leden van het BCSD
  • de aanduiding van de burgemeester overeenkomstig de nieuwe regeling
  • de akte van opvolging van een burgemeester

Let op: dit webinar zal niet ingaan op de regelgeving rond de kandidaatstelling, de organisatie van de lokale verkiezingen zelf, de verboden campagnemiddelen of de (aangifte van de) verkiezingsuitgaven. De focus ligt volledig op wat er na de lokale verkiezingen komt.

Klik hier om in te schrijven: Webinar over de installatievergadering | Vlaanderen.be

 

1 juli 2024 – Plaatsing gemeentelijke aanplakborden

De gemeente voorziet in gratis aanplakborden; zodra de volgnummers van alle lijsten zijn gekend en dit op onderstaande locaties

 

1° Nederbrakel – Serpentestraat

2° Nederbrakel – Geraardsbergsestraat thv gewezen zwembad

3° Parike – Peperendaalwijk

4° Everbeek – rondpunt Molenstraat – Klaaie

5° Everbeek – Muiterij thv gemeentelijk onderwijs

6° Michelbeke – Meierij thv Ruiterij

7° Elst – hoek Lepelstraat – Sint-Apolloniastraat

8° Zegelsem – hoek Teirlinckstraat-Oudenaardsestraat

9° Opbrakel – Sint-Martensstraat thv kerk

1 juli 2024 – Start sperperiode

De sperperiode is de periode, voorafgaand aan de verkiezingen, waarin beperkingen worden opgelegd voor het voeren van de verkiezingscampagnes. De sperperiode voor de lokale en provinciale verkiezingen begint op 1 juli 2024 en eindigt op 13 oktober 2024, de dag van de verkiezingen.

Klik hier voor meer informatie

24 juni 2024 – Besluit college van burgemeester en schepenen betreffende indeling kiezers in geografische kiesgebieden

Op 5 december 2023 verscheen het decreet tot wijziging van het LPKD van 8 juli 2011. Daarmee wordt artikel 23 van het LPKD gewijzigd en moet het college van burgemeester en schepenen voortaan de kiezers in stemafdelingen indelen op basis van geografische deelgebieden.

Het doel van deze indeling is om fijnmazigere stemresultaten te bekomen. Bij een stemming op papier worden de stemresultaten, naast het gemeenteniveau, niet bekendgemaakt per stembureau, maar per telbureau. Een telbureau telt in principe de stemmen van 3 stembureaus waarvan de stemafdelingen geografisch aan elkaar grenzen.
Het staat het college vrij om deze geografische deelgebieden te bepalen bv. wijk, gehucht, deelgemeente, …

Heden adviseert het Agentschap Binnenlands Bestuur echter om verder te verfijnen en kiezers van aaneensluitende straten in hetzelfde stembureau te laten stemmen. Dit wil zeggen dat de indeling van de kiezers op niveau van het stembureau zou dienen te gebeuren en niet op niveau van het geografisch deelgebied. Daarom werd de indeling van de kiezers in Brakel volledig opnieuw gemaakt.

 

Een voorstel van de nummering van de 16 stembureaus gekoppeld aan het geografisch deelgebied, een overzicht van de indeling van de straten over de stembureaus heen, de voorstelling van de regio’s van de kiezers per stembureau op kaart en een recente simulatie van het aantal kiezers per stembureau werd opgemaakt.

 

Nummer Naam stemafdeling
 1  Brakel-001-Opbrakel-Zegelsem
 2  Brakel-002-Opbrakel-Zegelsem
 3  Brakel-003-Opbrakel-Zegelsem
 4  Brakel-004-Elst-Michelbeke-Oudenhove
 5  Brakel-005-Elst-Michelbeke-Oudenhove
 6  Brakel-006-Elst-Michelbeke-Oudenhove
 7  Brakel-007-Everbeek-Parike
 8  Brakel-008-Everbeek-Parike
 9  Brakel-009-Everbeek-Parike
 10  Brakel-010-Nederbrakel
 11  Brakel-011-Nederbrakel
 12  Brakel-012-Nederbrakel
 13  Brakel-013-Nederbrakel
 14  Brakel-014-Nederbrakel
 15  Brakel-015-Nederbrakel
 16  Brakel-016-Nederbrakel

 

24 juni 2024 – Besluit college van burgemeester en schepenen betreffende inschrijving EU-burgers op kiezerslijst

Op 13 oktober 2024 vinden de gemeente- en provincieraadsverkiezingen plaats. De burgers van de lidstaten van de Europese Unie die geen Belg zijn, kunnen zich laten registreren als kiezer voor de gemeenteraadsverkiezing als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente op 1 augustus 2024
  • De burgerlijke en politieke rechten genieten op 13 oktober 2024
  • De leeftijd van 18 jaar bereikt hebben op 13 oktober 2024
  • Ten laatste op 31 juli 2024 de aanvraag tot inschrijving hebben ingediend

10 juni 2024 – Besluit College van burgemeester en schepenen betreffende “Meerjarenplan 2026-2031. Omgevingsanalyse.”

Het meerjarenplan van een lokaal bestuur bevat de planning van het beleid en de financiën voor 6 jaar. Het bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De vorm en inhoud van het meerjarenplan moet, bovenop de algemene voorwaarden voor beleidsrapporten, voldoen aan een aantal specifieke regels.

Het is een verplichting dat een omgevingsanalyse onderdeel moet zijn van de bijlagen bij het meerjarenplan. Op de site van de VVSG is hierover te vinden:

“Het kan dienen als instrument om de nodige beleidskeuzes te maken. De omgevingsanalyse is dan ook geen doel op zich, maar een middel om tot een goed doordacht lokaal beleid te komen.

De omgevingsanalsyse is het vertrekpunt voor het nieuwe meerjarenplan. Daarom is ze best ten laatste tegen eind 2024 klaar. Op die manier kan ze ook meteen meegegeven worden aan de nieuwe bestuursploeg.”

Klik hier voor de externe omgevingsanalyse.

26 april 2024 – Besluit Vlaamse Regering

Op 14 februari 2024 zijn de bevolkingscijfers per gemeente op 1 januari 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

Op basis van deze cijfers stelt de Vlaamse Regering de aantallen mandatarissen vast die op 13 oktober 2024 moeten worden verkozen en de aantallen mandatarissen die daarna moeten verkozen worden voor de nieuwe bestuursperiode.

Het gaat om de aantallen te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente; te verkiezen schepenen, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau in de gemeente Voeren en in de faciliteitengemeenten rond Brussel, en de schepenen in de andere gemeenten van het Vlaamse Gewest; te verkiezen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente; te verkiezen stadsdistrictsraadsleden per stadsdistrict in de nieuwe gemeente Antwerpen en te verkiezen stadsdistrictsraadsleden van de nieuwe stadsdistricten in de nieuwe gemeente Antwerpen; en te verkiezen provincieraadsleden per provincie en per provinciedistrict. Hierbij wordt rekening gehouden met de (geplande) samenvoegingen van gemeenten.

Klik hier voor het overzicht.

Pin It on Pinterest