Sommigen hebben verdachte mails ontvangen van Gemeente Brakel (onder andere van Sybille, maar niet van @brakel.be). E-mailadressen die niet eindigen met @brakel.be, zijn niet van ons afkomstig.

Hoe herken je verdachte berichten? Dat wordt steeds moeilijker …

  • Naast e-mail, sms en telefoon, wordt ook Facebook en WhatsApp gebruikt door cybercriminelen.
  • Let op typfouten. Die komen steeds minder voor, maar kunnen wel nog een goede indicator zijn.
  • Let op de weblink: bevat die rare tekens (vb. een letter met een klein puntje onder), dan is dat verdacht. Het verschil met de echte link is vaak moeilijk te zien.
  • De vraag om geld over te schrijven of bankgegevens in te geven is altijd verdacht. Zorg dat je helemaal zeker weet over wie het gaat.
  • Soort bericht: we zien vaak berichten in naam van warenhuizen en winkelcentra met daarin grote kortingen of wedstrijden. Ook verkopers lokken op tweedehandssites naar een valse website waar gebruikers hun bankgegevens moeten ingeven.
  • In het verzendadres worden .be-domeinen steeds meer gebruikt waardoor de e-mails echter lijken.

Wat doe je als je een verdacht bericht hebt ontvangen?

  • Klik niet op een link en open de bijlages niet.
  • Stuur de e-mail niet door naar je contacten.
  • Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be, een e-mailadres van het CCB. Ook screenshots van verdachte sms’jes of WhatsAppberichten stuur je best naar dit adres. Onbetrouwbare linken in het e-mailbericht worden door het CCB automatisch geblokkeerd.
  • Oproepen van rare telefoonnummers niet beantwoorden of terugbellen.
  • Meld het aan FOD Economie via belgie.be of bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat je gemaild heeft zich in een ander Europees land bevindt. Dit is een uniek meldpunt voor slachtoffers van fraude, bedrog, misleiding en oplichting (zowel via internet als via telefonie). Dit meldpunt verleent persoonlijk advies en leidt vervolgens naar de juiste instantie

Heb je op een verdachte link geklikt?

  • Breek elke interactie meteen af.
  • Geef zeker geen persoonlijke informatie zoals wachtwoord of bankgegevens door.
  • Als je een wachtwoord hebt ingegeven dat je ook op andere websites gebruikt, verander het daar dan
  • Als je op een link hebt geklikt die opent in een website waar je bankgegevens moet indienen, controleer
    dan eerst of dit de echte website van je bank is. Bij de minste twijfel voer je geen betaling uit.

Ben je opgelicht?

  • Ben je geld kwijt of word je afgeperst? Doe aangifte bij de politie!

Wanneer je je bankgegevens hebt doorgeven, er geld van je bankrekening verdwijnt of je geld hebt overgemaakt aan een oplichter, contacteer je best Cardstop op 070 344 344. Op die manier worden eventuele frauduleuze transacties geblokkeerd. Neem ook contact op met je bank, via een speciaal
telefoonnummer.

Pin It on Pinterest